Filmhuller

Engang troede jeg, at jeg mest havde store huller i mine 80′er film. Jeg så ikke så mange film i 80′erne, da jeg kommer fra et hjem, hvor vi ikke havde videomaskine. Men jeg begynder lige så stille at finde andre huller, og der begynder at danne sig et mønster. Det drejer sig om film, jeg ikke har set, men som mange andre har set. Det er ikke af ond vilje, jeg ikke har set dem. Men når mange har set dem, så gider de måske ikke lige se dem igen. Dermed får jeg dem aldrig set. Et andet mønster er at det alle er actionfilm fra 90′erne. Måske jeg skulle lave en marathon en dag, hvor jeg ser en masse af de gode film, som jeg bare aldrig har fået set.

Hermed en top 5, i ikke-prioriteret rækkefølge, over mine filmhuller:
Armageddon
Twelwe monkeys
Fight club
Pulp fiction

Det var godt nok kun 4. Men det lyder bedre med en top 5, og der er sikkert en mere.

55 Comments »

  1. Anders said,

    25 February 2007 at 15.42.34

    Det overrasker mig at du ikke har set Armageddon! Sidste søndag hos Claus var der faktisk 3-4 stykker (incl. dig) der endnu ikke har set den. Vi må lave aftale - det er også længe siden jeg selv har set den.
    Twelve Monkeys så jeg i 7. klasse (med færøske undertekster), dog kan jeg ikke huske ret meget andet end at jeg så den. Det er også en af dem jeg tit har tænkt på at købe/gense.
    De andre to har jeg set flere gange, og jeg ejer dem begge.

    Jeg har selv et par filmhuller jeg gerne vil have fyldt ud, mest af nysgerrighed. Måske er filmene i virkeligheden rigtigt dårlige? :)
    Hotel Rwanda
    Fargo
    Finding Neverland
    Flags of Our Fathers

  2. Mikael said,

    25 February 2007 at 15.49.55

    Ja, vi må snart se de to film. :)
    Jeg har ikke set nogle af dem. Finding Neverland skulle vist være udmærket. Flags of our fathers så jeg lidt af i en sovebus i peru.. :)

  3. Maltesen said,

    25 February 2007 at 16.23.03

    Mine filmhuller er:

    Finding Neverland (har den på DVD, men aldrig set den)

    Fight Club

    Hotel Rwanda

    Skulle du få lyst til en filmmarathon, har jeg TV’et med tilhørende lyd i dolby digital og dts…

  4. Mikael said,

    25 February 2007 at 16.34.15

    Det lyder lækkert! :D
    Ham jeg bor sammen med har også udmærket udstyr. Er der egentlig ikke mange som har det efterhånden?

  5. Maltesen said,

    25 February 2007 at 16.45.11

    Jeg kender en del, som hverken har TV eller lydudstyret…

  6. Nikolaj said,

    25 February 2007 at 18.11.41

    Hvis jeg skulle lave en liste over virkelig gode film som jeg aldrig har fået set, ville denne kommentar blive den længste i Mikaels blogs historie! I øjeblikket ærgrer jeg mig mest over at jeg ikke har set årets Robert-vinder, Drømmen.

  7. Grammarqueen said,

    25 February 2007 at 19.43.09

    Jeg syntes, Finding Neverland var enormt intetsigende, så den ville jeg nok anbefale at sætte nedest på prioritetingslisten.
    Jeg har netop fået fyldt et af mine filmhuller ved at følge med i 3+’s “Dødbringende Våben” re-run. Det er aldrig for sent at få indhentet den slags :)

  8. Krebsinden said,

    25 February 2007 at 19.53.06

    Aih det er for ringe du ikke har set Armageddon, selv jeg har set den UDEN at falde i søvn!

  9. Brian said,

    25 February 2007 at 20.21.14

    @Anders og Maltesen: Finding Neverland kan klart anbefales. Jeg syntes i hvert fald, at det var en stærk film.

  10. Nikolaj said,

    25 February 2007 at 20.44.32

    Eternal Sunshine of the Spotless Mind er en anden film som det ærgrer mig lidt at jeg ikke har set -ligesom flere andre film med geniet Jim Carrey! (The Mask, The Truman Show og Bruce Almighty har jeg dog set!).
    @Grammarqueen: Det er altså gode film, vi taler om i denne tråd! ;)

  11. Henrik Stidsen said,

    25 February 2007 at 20.50.54

    Mit fjernsyn er et billigt et fra Kvickly - men jeg har til gengæld alle de gode film ;)

  12. Hveden said,

    25 February 2007 at 22.06.06

    Hotel Rwanda er ganske god. Det er én af de få film jeg har set. Nu påstår Nikolaj godt nok, at hans mangel-liste vil blive den længste, men her melder jeg mig altså ind i kampen. Uden at uddybe det nærmere, så kan mit film-hul vist dækkes med ordene “de fleste film”. Det er langt det nemmeste at liste de film jeg rent faktisk har fået set… :)

  13. Rebekka said,

    25 February 2007 at 22.33.11

    Af alle de film, der indtil videre er blevet nævnt her, har jeg set pulp fiction som den eneste :mrgreen:

  14. Henrik Stidsen said,

    25 February 2007 at 22.41.51

    Haha Rebekka, så har jeg set flere end dig - jeg har nemlig set både Armagedon og Fight Club (har dem begge to på DVD).

  15. Anders said,

    25 February 2007 at 23.21.35

    @Mikael og Maltesen:

    Vi skulle da næsten sætte os sammen engang og få fyldt nogle film på :)

  16. Kirsten said,

    25 February 2007 at 23.23.09

    Mikael: Kan du SÅ få set Pulp Fiction og Fight Club! De er nogle af mine yndlingsfilm … og de bliver sikkert også en af dine favoritter…

  17. Mikael said,

    26 February 2007 at 00.33.34

    Krebsinden: Ja, så må det virkelig være en spændende film! ;)

    Anders: Jeg er frisk! :D

    Kirsten: Måske. Bør i hvert fald få dem set! :)
    Vil du så love at se Elisabethtown? Hvis du altså ikke har set den. Fantastisk film med fed musik.

  18. Lars Kloster Silkjær said,

    26 February 2007 at 09.29.07

    Af de fire nævnte er 12 Monkeys klart den ringeste (efter min mening). Fight Club er genial, og jeg vil næsten tillade mig at påstå, at man får mere ud af filmen anden gang, den ses.

    Af mine huller kan nævnes The Usual Suspects, som jeg dog har fået indkøbt. Nu venter den bare på at blive set :-)

  19. Nikolaj said,

    26 February 2007 at 11.56.17

    Er der ikke en af jer Pulp Fiction-fans der kan forklare mig hvad det er der er så fedt ved den film?

  20. Mikael said,

    26 February 2007 at 12.14.13

    Lars: Lyder til jeg må bare må se at komme igang.. :)
    The usual suspects er et seriøst hul. Den bliver også federe for hver gang man ser den! :)

  21. Henrik Stidsen said,

    26 February 2007 at 13.03.14

    Lars - Fight Club skal ses mindst 2 gange, ellers får man slet ikke nok ud af den. Det er vist en af de film man kan se nærmest uendeligt mange gange.

  22. Steffen said,

    26 February 2007 at 16.04.36

    Hmm, huller har jeg da også nogen af, men jeg har set Armageddon. Jeg mener altså at jeg så den sammen med dig og Madsen, for snart mange år siden, på foreste række i en biograf i Vejle?

  23. Steffen said,

    26 February 2007 at 16.08.46

    Eller var det Deep impact?

  24. Henrik Stidsen said,

    26 February 2007 at 16.14.52

    En biograf i Vejle - det kan vist kun være Lido, den har en størrelse så det er ligemeget om man sidder på forreste eller bagerste række ;) Eller, det havde den gamle, de har nu endelig fået bygget en der har størrelse og faciliteter som en rigtig biograf. F.eks. kan man nu betale med dankort i kiosken!

  25. Maltesen said,

    26 February 2007 at 16.20.44

    @Nokolaj: Humoren i Pulp Fiction, de små historier som er vævet in i hinanden, musikken og kort sagt alt :-)

  26. Mikael said,

    26 February 2007 at 16.28.29

    Steffen: Ja, det var nemlig Deep impact.. :)

    Henrik: Ja, det var da ikke den bedste biograf.. men bedre end Skjern centerbio. ;)

  27. Steffen said,

    26 February 2007 at 16.30.48

    @Henrik Det var ikke nogen stor oplevelse at side på foreste række… Nu sad vi forholdsvist meget ude i en side, så vi behøvede ikke at bevæge hovedet så meget hele tiden for at se hvad der skete på skærmen.
    @Mikael har du stadig billetten? så vi kan se hvilken biograf og film det var?

  28. Henrik Stidsen said,

    26 February 2007 at 16.31.28

    Mikael - Det siger lidt om niveauet i den gamle Lido at jeg ikke er sikker på jeg er enig med dig i den betragtning ;)

  29. Mikael said,

    26 February 2007 at 16.36.21

    Lidt sjovt, jeg sad faktisk og kiggede billetter igennem i går. Men det er ikke nødvendigt, det var deep impact, jeg er fuldstændig sikker.
    Fandt dog lige billetten igen. Lørdag den 16/5 i Lido teatret i Vejle. Årstallet stod ikke lige på billetten. IMDB siger dog at filmen udkom i 1998, så det var nok den 16/5 1998 vi så den. :)

  30. Rebekka said,

    26 February 2007 at 18.17.27

    Mikael: Samler du på biografbilletter? :mrgreen:

  31. Mikael said,

    26 February 2007 at 18.19.49

    Jeps. Kiggede lige dem igennem i går. Den ældste er fra den 2. oktober 1998. Zorro. :)

  32. Kirsten said,

    26 February 2007 at 18.23.22

    Det fede ved pulp fiction: De hurtige replikskift, det tragikomiske hos karaktererne, (der er seje og totalt kiksede på een gang), de forskellige handlingsforløb, de skønne billeder, klipningen og ikke mindst musikken, der er i en klasse for sig….

  33. Anders said,

    26 February 2007 at 18.30.20

    Mikael: Sejt! Jeg samler også på biografbilletter (og koncertbilletter, teaterbilletter og flybilletter) :)

  34. Mikael said,

    26 February 2007 at 18.32.35

    Anders: Cool. Jeg samler vist bare på alle billetter. Bortset fra bus- og togbilletter. :)

  35. Anders said,

    26 February 2007 at 18.34.58

    Mikael: Findes der andre nævneværdige billetter end dem jeg har nævnt? Det skulle da måske lige være P-billetter… dem har jeg måske også et par stykker af :D

  36. Hveden said,

    26 February 2007 at 18.52.12

    Flybilletter? Dem får jeg besvær med at samle på, da det i givet fald ville være mit dankort. Men okay, det passer jeg til gengæld også godt på :)

  37. Steffen said,

    26 February 2007 at 20.42.25

    Hmm Mikael læser du ikke hvad du selv skriver? Du siger du har billetten fra da vi var inde og se Deep impact 16/5 1998. Samtidig siger du at den ældste billet du har er fra 2. oktober 1998…

  38. Hveden said,

    26 February 2007 at 21.27.40

    Steffen: Du er en sand QA’er! Det er præcis sådan noget jeg sidder og leder efter i batchdokumentationen i mit arbejde.

  39. Peter Stidsen said,

    26 February 2007 at 23.05.18

    Der skal nok være en del film jeg ikke har set, som jeg burde se. Syntes dog det er mindst lige så interessant at finde frem til de få gode fim der kan ses igen og igen.
    Faktisk kom jeg til at skrive om de film jeg ikke kan lade være med at se, efter jeg havde læst denne tråd. Ham der opfandt film havde nu fat i noget af det rigtige :-)

  40. Mikael said,

    26 February 2007 at 23.13.25

    Steffen: Jow, oftest. Men i går da jeg fandt ud af hvilken billet der var ældst, gad jeg ikke at tjekke på nettet hvilket år de film gik, som der ikke stod årstal på.
    Det er da heller ikke samtidigt. Der gik 1 time, 43 minutter og 28 sekunder fra jeg skrev det ene til jeg skrev det andet. :)

  41. Steffen said,

    27 February 2007 at 05.40.59

    @Hveden. QA’er… hmm, det er jeg ikke blevet kaldt før, så uddyb gerne hvad du kalder mig :-)
    @ Mikael. Ok, samtidig var måske ikke det helt rigtige ord at bruge, alligevel, så havde du skrevet det om Deep Impact inden denne post, så du burde have vidst det… ;-)

  42. Hveden said,

    27 February 2007 at 07.10.24

    Steffen: QA står for Quality Assurance (kvalitetssikring). Det er egentlig ikke en stillingsbetegnelse, men det bliver brugt som “medicinalindustri-slang” for en person der arbejder i afdelingen med dette navn. Som QA’er sidder man og kigger på al den dokumentation der hører til produktionen af en given mængde medicin produceret i samme omgang. Når man har set det hele igennem vurderer man så om det er godt nok eller om det hele skal kasseres.

  43. Nikolaj said,

    27 February 2007 at 08.21.36

    @Kirsten: Tak for svaret, der samtidig fungerede som en reminder. Jo, du har ret i at figurerne er tragikomiske, og det er da lidt fedt, det må jeg medgive. Og jo, musikken er også ret fed. Tror bare (undskyld det implicitte subjekt, Anders! :) ) at jeg blev så frastødt af al den meningsløse vold at det overskyggede alt det andet.

  44. Nikolaj said,

    27 February 2007 at 08.22.01

    @Hveden: Hvad kunne i givet fald forårsage at en hel balje medicin skulle kasseres?

  45. Mikael said,

    27 February 2007 at 09.00.38

    Steffen: Jeps. Selv jeg kan lave fejl, håber ikke dit billede af mig er ødelagt nu! ;)

  46. Mikael said,

    27 February 2007 at 09.14.09

    Peter: Good point. Der er en del film, der er værd at se igen. Og ja, ham filmskaberen havde fat i noget rigtigt! ;)

  47. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 09.32.54

    Hveden - QA er ikke et udtryk man kun bruger i medicinalindustrien ;)

  48. Hveden said,

    27 February 2007 at 17.07.07

    Nikolaj: Der kan være rigtig mange grunde. For at nævne nogle få stykker, så kan det være hvis prøverne for mængden af lægemiddelstof ikke holder, der ikke er line clearet ordentlig, så der findes lægemiddelstof fra forrige batch på linien som bliver blandet med den man er i gang med at køre, der er brugt ikke-godkendte materialer til fremstillingen og/eller pakningen, gennemførte processer ikke er registreret hos myndighederne… Det er bare et udsnit. Det sker heldigvis sjældent, at man er nødt til at kassere en batch. Det kan man takke alle de kontroller og dobbeltkontroller der bliver udført under produktionen for!
    Henrik: Jeg har bare ikke hørt at man kan være QA’er andre steder. Jeg er godt klar over at QA findes andre steder.

  49. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 17.12.00

    Hveden - jeg ved i hvert fald af Coloplast bruger det (ja, der har jeg også været vikar)

  50. Hveden said,

    27 February 2007 at 17.24.49

    Henrik: Coloplast laver medicinsk udstyr og hører derfor også ind under medicinalindustrien :)

  51. Steffen said,

    27 February 2007 at 18.52.47

    Nej Mikael, mit billed er ikke ødelagt, det har jeg vidst om dig længe… ;-)

  52. Henrik Stidsen said,

    27 February 2007 at 18.58.17

    Hveden - nu var det så Compeed afdelingen jeg var i og det vil jeg ikke kalde medicinsk. Men selvfølgelig, moderfirmaet har jo nok ret meget indflydelse på den del også :)

  53. Nikolaj said,

    28 February 2007 at 00.48.10

    @Hveden: Det lyder som om det er et meget vigtigt arbejde du udfører!
    @Henrik: Compeed, det lyder som noget jeg plejer at købe på apoteket, nemlig plastre mod forkølelsessår, og det må siges at være et medicinsk produkt! Men jo, jeg er godt klar over at de også laver ikke-medicinske plastre. (Dem kan man i øvrigt også godt købe på apoteket, men i disse tider hvor man kan købe mobiltelefonder på posthuset, er det selvfølgelig ikke noget argument! :) )

  54. Henrik Stidsen said,

    28 February 2007 at 09.21.01

    Nikolaj - ja, de laver nogle enkelte medicinske plastre, men de fleste plastre er ikke medicinske. Jeg ved ikke helt hvad man skal kalde de nye flydende plastre og den slags.

  55. Caroline said,

    1 July 2007 at 18.09.13

    Drenge måske var lido ikke særlig stor men på den tid var det den biograf der fuldte bedst med, med hensyn til udviklingen af fdf’er og cs foamtspolere, og i 70′erne var det dk’s største biograf. men alligevel heldigt at min far fik bygget sig en ny biograf for min oldefar’s skyld. ;b

RSS feed for comments on this post

Leave a Comment