Kokos?

En af mine venner nævnte her til aften, at i Tyskland sælger man flødeboller i æsker, hvor der er flest flødeboller med kokos i. I Danmark er det som bekendt omvendt. Hvorfor det forholder sig således, er et godt spørgsmål. Er tyskere mere glade for kokos end danskere? Er det tilfældigt?
Jeg tror man kan dele flødebollespisere op i mindst tre grupper.

1: Dem der er ligeglade med om de får en flødebolle med eller uden kokos.

2: Dem der elsker flødeboller med kokos.

3: Dem der foretrækker flødeboller uden kokos.

Jeg befinder mig selv et sted mellem gruppe 1 og 3. Nogle der har et bud på hvor de fleste danskere befinder sig? Og måske også hvor tyskerne befinder sig?

44 Comments »

  1. Torben Schmidt said,

    23 October 2006 at 23.54.08

    Næh, men personligt er jeg helt vild med flødebollder med kokos. Det er klart dem jeg foretrækker når jeg skal vælge :-)

  2. Birgitte said,

    24 October 2006 at 00.05.44

    Måske danskerne foretrækker med kokos og tyskerne foretrækker uden… Da der er færrest af det befolkningen foretrækker, så skal der jo købes flere æsker = større salg?
    Jeg er nok mest til flødeboller uden kokos, men spiser også gerne dem med. Man skal jo ikke lade gode varer gå til spilde :)

  3. Rebekka said,

    24 October 2006 at 06.32.19

    Helt klart helst uden. Hvorfor laver de ikke også pakker med og pakker uden? :mrgreen:

  4. m-alo said,

    24 October 2006 at 11.27.19

    110% enig med Rebekka!

  5. Søren said,

    24 October 2006 at 19.59.11

    … og så er der den 4. kategori: Dem, der kun kan li’ mange flødeboller :)

    Men ellers tror jeg nu nok jeg er en etter.

  6. Maltesen said,

    24 October 2006 at 20.39.44

    Burde der være andre end dem med kokos?

  7. Steffen said,

    24 October 2006 at 21.04.39

    Godt spørgsmål Maltesen. Jeg har også altid undret mig over, at der altid er flest uden, når nu dem med, altid forsvinder først.

  8. Louise said,

    24 October 2006 at 22.41.10

    Det er altså ikke rigtigt, hvad du skriver, Mikael - i Netto kan man vælge mellem to slags pakker flødeboller: en med to tredjedele med kokos og en tredjedel uden og en med to tredjedele uden kokos og en tredjedel med… :)

  9. Mikael said,

    24 October 2006 at 23.02.07

    Louise: Hmm.. snakker de ikke også tysk i netto? Eller. hmm.. jeg ved ikke lige hvorfor… :)

  10. Nikolaj said,

    25 October 2006 at 11.46.19

    Vi må jo nok erkende at der ikke kun kan siges onde ting om Netto. Netto er i øvrigt dansk ejet, men det er nu ikke derfor jeg handler der, for skulle jeg endelig vælge, ville jeg hellere støtte et tysk firma, end jeg ville støtte A.P. Møller og dermed være med til at betale såvel Irakkrigen som Operaen.

  11. Nikolaj said,

    25 October 2006 at 11.47.12

    Er der forresten nogen der har tjek på hvornår det blev forbudt at kalde flødeboller uden kokos for “negerboller”? Det hed de da jeg var barn!

  12. Mikael said,

    25 October 2006 at 18.28.57

    Hmm, betaler A.P. Møller til Irak-krigen?
    Du er nu også med til at betale til Irak-krigen via din skat, så det bliver nok svært at slippe helt for at støtte den økonomisk.. ;)

  13. Maltesen said,

    25 October 2006 at 21.39.23

    Lige til en oplysning ejer Salling omkring eller mere end 50 % af Dansk Supermarked, der står for bl.a. Netto, Føtex og Bilka…

  14. Nikolaj said,

    26 October 2006 at 11.35.21

    Hvem ejer så Salling? Gør stifterens familie stadig det, eller sidder A.P. Møller på aktierne?

  15. Nikolaj said,

    26 October 2006 at 11.39.00

    @Mikael: Nej, det er nok ikke en helt korrekt formulering at A.P. Møller er med til at finansiere Irak-krigen. Umiddelbart er det snarere tværtimod: A.P. Møller tjener penge på krigen fordi de udfører en lang række opgaver for det amerikanske forsvar. De opgaver ville de dog næppe have fået hvis Danmark ikke havde støttet krigen, og det er spørgsmålet om A.P. Møller har været helt uden indflydelse på den beslutning når man erindrer de enorme summer som de betaler i partistøtte til V og K.

  16. Maltesen said,

    26 October 2006 at 16.55.03

    Da der ikke er nogen links fra Salling’s hjemmeside til Dansk Supermarked må jeg gå ud fra, at familien nok sidder på aktierne…

  17. Anne said,

    26 October 2006 at 17.26.09

    Jeg tror at flest danskere ka’ li’ flødeboller uden kokos:) Jeg synes altid det var dem, man gik udenom, da jeg var barn og nogen havde flødeboller med til klassen. Og jeg er helt klart mest fan af dem uden. kokos bvadr….

  18. Louise said,

    26 October 2006 at 20.29.44

    I min Netto snakker de i hvert fald ikke tysk:) Nu handler jeg ikke så tit i så mange andre forretninger ned Netto, men jeg tror altså ikke, at konceptet med to forskellige slags kasser flødeboller er så unormelt… Måske skal du bare til at se bedre efter, Mikael:)
    Bortset fra det, så nyder jeg ligeså gerne mine flødeboller med som uden kokos - flødeboller er bare godt, ligemeget hvad!

  19. Mikael said,

    27 October 2006 at 01.36.31

    Nikolaj: Tjaaa… det tror jeg nu ikke de havde indflydelse på. Tror nu mest DK gik med fordi VK-regeringen gerne ville være med blandt de seje lande…

    Anne: Ja, du har altid været gladest for dem uden kokos. Måske der er flest som kan lide dem uden kokos som barn, men nogle måske finder ud af efterhånden, at kokos er ok?!

    Louise: Hmm, det er muligt. Jeg kigger sjældent efter flødeboller. De er da udmærkede, men meget sjældent jeg køber dem. Jeg kigger meget mere på slikket! :)

  20. Louise said,

    27 October 2006 at 18.32.13

    Haha ja, det er rigtigt…

  21. Mikael said,

    28 October 2006 at 14.14.54

    Slik skal der til! ;)
    Jeg kiggede faktisk på flødeboller i går. Var ude at købe ind til et arrangement i kirken, hvor der bl.a. skulle bruges flødeboller. Jeg kan kun bekræfte at der i Netto både er flødebollekasser med flest flødeboller uden kokos og flødebollekasser med flest flødeboller med kokos.

    Vi købte ca 140 flødeboller og ca 140 af de der flødebollestænger. Så mange flødeboller har jeg aldrig købt på en gang før.. :)

  22. Rebekka said,

    29 October 2006 at 08.52.57

    Er det til Tune Up? :mrgreen:

  23. Mikael said,

    29 October 2006 at 10.15.28

    Godt gættet! ;)

  24. Louise said,

    31 October 2006 at 21.20.04

    Der må ha været en salgsassistent, der fik kigget lidt på alle de flødeboller:)

  25. Mikael said,

    31 October 2006 at 22.47.30

    Faktisk ikke. Men jeg er absolut påvirkelig for ung kvindelig salgsassistentcharme.. :)

  26. Henrik Stidsen said,

    1 November 2006 at 13.14.25

    Jeg er egentlig ret ligeglad med om det er med eller uden kokos, bare det er normale flødeboller og ikke dem med jordbær-creme i, de smager bare forfærdeligt!

    Nikolaj - AP Møllers opgaver for USA har intet at gøre med om DK støtter krigen eller ej. Det handler bl.a. om at firmaer i USA (og det er bl.a. nogle af APMs afdelinger) der ejer skibe over en given størrelse SKAL stille dem til rådighed for millitæret. At APM så er så meget foretningsfolk at de godt kan se det smarte i at tjene bunker af penge på at stå til rådighed frivilligt - og ind i mellem også lave lidt - for det amerikanske millitær kan jeg ikke have ondt af. Jeg mener faktisk at flåden derovre er begyndt at outsource flere af deres skibe, fragt og hospital primært, til private virksomheder.

  27. Klit said,

    1 November 2006 at 19.48.56

    Københavnere spiser flest med kokos, jyder spiser flest uden. Sådan har det været i mange år. Derfor pakker flødebollefabrikkerne i forskelligt blandingaforhold til Jylland og til Sjælland.
    Jeg er fynbo, men nok miljøskadet efter 35 år i hovedstadsområdet :) Kokos, tak!

    Se iøvrigt seneste flødebollenyt fra Give i Jylland

  28. Klit said,

    1 November 2006 at 19.49.21

    http://dr.dk/Regioner/Syd/DRSyd/Programmer/Eftermiddag/Artikler/20051114150137.htm

  29. Klit said,

    1 November 2006 at 19.58.34

    “Fogh er A.P.Møllers fingerdukke” skrev en avis for få år siden. Men er han også vores skyggeudenrigsminister? Hvor stor indflydelse har det på politikerne, når hr. Møller truer med at flytte sit skattehovedsæde til Carribien? Hvad betyder det for partierne, at de får økonomisk støtte fra Hr. Møller? Ville Maersk Line også være inde i varmen som en af Pentagons logistiske hovedleverandører, hvis Danmark ikke støttede Bushdoktrinen?

  30. Mikael said,

    1 November 2006 at 19.58.36

    Tak for linket! :)
    Gad vide hvorfor det er sådan. Er det fordi kokos er lidt en luksusting og københavnere er lidt mere luksus-glade end jyder, eller hvad?

  31. Mikael said,

    1 November 2006 at 20.13.21

    Tjaaa.. det er jo ikke nemt at vide. Men spekulere kan man i hvert fald. Det koster jo ikke noget. :)

  32. Henrik Stidsen said,

    1 November 2006 at 20.32.26

    Aviserne skriver så meget - og selvfølgelig har manden indflydelse når hans private venner tæller folk som dronningen og statsministeren og hans virksomhed har direkte indflydelse på landets indtjening. Men nej, han har næppe bestemt regeringens holdning til Irak, det tror jeg ikke på.

    Og om APM ville være inde i varmen hvis DK ikke støttede USA i spørgsmålet om Irak ? det tror jeg roligt du kan regne med, Maersk er en kæmpe virksomhed også i USA, de er trods alt blandt verdens allerstørste rederier.

    Men konspirationsteorier er altid sjove at spekulere i :)

    Sandsynligvis har APM aldrig seriøst overvejet at flytte ud af landet, det siges han er dansker med stort hele vejen igennem og aldrig kunne finde på at flytte fra fædrelandet - det bliver straks en anden sag når den gamle er død…

  33. Klit said,

    2 November 2006 at 07.13.50

    @Stidsen: Vi har jo alle vore drømmebilleder :)
    I Finanslovsforhandlingerne 2003 ville et flertal i Folketinget inkl. “Det tredje regeringsparti” hæve kulbrintebeskatningen. (http://www.danes-abroad.com/Vis_nyheder.1047.0.html?&tt_news=2515). At DF gik med kan konspiratorisk tillægge det faktum, at APM havde stoppet den økonomiske støtte til DF, men sådan er danske politikere naturligvis ikke - og da slet, slet ikke danske erhvervsfolk i guldklassen.
    Men i forbindelse med FL2003 skulle APM angiveligt have “luftet tanken om at flytte i skattely” (man kan ikke flytte fra kulbrinteskatten). Der blev lavet et forlig mellem de tre regeringspartier. APM var mere end tilfredse og vupti, DF fik atter økonomisk støtte fra APM.

  34. Henrik Stidsen said,

    2 November 2006 at 08.11.03

    Ja Klit, vi har alle vores drømmebilleder… Læg mærke til at jeg ikke har benægtet at manden har indflydelse, jeg tror blot ikke på hans indflydelse har haft noget at sige i forhold til Irak krigen. Det er nemlig så svært at få den form for indflydelse på folk der i forvejen er enige med en - jeg er ikke i tvivl om at Fogh og hans parti også ville have støttet USA selvom APM ikke havde eksisteret.

    At APM har luftet tanken om at flytte er ikke det samme som at de seriøst har overvejet det, langt fra. Det er jo et genialt pressionsmiddel når politikerne gør noget man ikke kan lide. Man behøver skam ikke gøre alvor af det. Iøvrigt ville de nok være flyttet for længst hvis de virkelig ville det…

  35. Nikolaj said,

    2 November 2006 at 14.29.35

    Mikael: Hvorfor mangler højre spalte på denne post? Eller er det kun på min computer at den gør det?

  36. Mikael said,

    2 November 2006 at 15.51.00

    Hmm, det ser ud til at den er helt nede i bunden.. det er den i hvert fald hos mig. Det ser ud til det er Børges lange link ovenfor som laver lidt rod i koderne. Jeg prøver lige at dele det op, og se om det ikke hjælper.

  37. Henrik Stidsen said,

    2 November 2006 at 15.58.11

    Spalten er fint hvor den plejer at være her hos mig…

    Har kigget i Opera 9, IE7 og FF2.

  38. Mikael said,

    2 November 2006 at 16.00.46

    Ok.. nu har jeg også lige delt Børges link op i to.. så nu kan selv IE6 være med.. :)

  39. Henrik Stidsen said,

    2 November 2006 at 16.05.27

    Til gengæld virker linket så ikke mere ;)

  40. Mikael said,

    2 November 2006 at 18.33.35

    Nej, man skal lige sætte det sammen selv.. :)

  41. Henrik Stidsen said,

    2 November 2006 at 18.56.49

    Altså, DET si´r jeg dig Mikael, det er altså for dårligt. ;)

  42. Mikael said,

    2 November 2006 at 23.08.50

    Det skulle forøvrigt også være rettet tilbage igen nu. he he.. jeg er god til at forvirre mine læsere… :)

  43. Henrik Stidsen said,

    2 November 2006 at 23.25.34

    ja vi har jo kun det sjov vi selv laver ;)

  44. Mikael said,

    3 November 2006 at 12.31.33

    Nemlig. Forvirring derimod bidrager andre også med.. :)

RSS feed for comments on this post

Leave a Comment