Spørgsmål II
Mig(til kunden): “Vil du have en pose?”
Kunden: “Det gør ikke noget.”
Og hvad er det så lige det betyder? Betyder det at vedkommende vil have en eller ej? Posespørgsmål får åbenbart nogle gange folks hjerner til at gå i selvsving..
22 August 2006 at 16.04.52 · Filed under Uden for kategori
Mig(til kunden): “Vil du have en pose?”
Kunden: “Det gør ikke noget.”
Og hvad er det så lige det betyder? Betyder det at vedkommende vil have en eller ej? Posespørgsmål får åbenbart nogle gange folks hjerner til at gå i selvsving..
RSS feed for comments on this post
Powered by WordPress · Design by Beccary and Weblogs.us · XHTML · CSS
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 16.23.27
Ja det var da egentlig et meget sært svar…
En dag må du spørge hvad kunden egentlig mener ikke gør noget, f.eks. spørge igen: “ok, men vil du have en pose ?”
Mikael said,
22 August 2006 at 17.19.38
Jeps. Kan faktisk ikke huske hvad jeg gjorde. Kunne være sjovt at begynde at stille endnu mere forvirrende spørgsmål, så kunderne bliver helt rundt på gulvet.
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 17.24.48
hehe, ku være grinern
Ku være en hel føljeton 
Anders Jacobsen said,
22 August 2006 at 17.24.51
Hehe. Det er ret interessant. Det er vel lidt det samme med boner. Jeg får nogle gange sagt noget underligt hvis kassedamen/-manden/ekspedienten spørger om jeg vil ha’ bonen med.
Jeg plejer som regel at sige “Nej tak, den beholder du bare” eller “Nej, det er ligemeget” hvis jeg bliver spurgt, men nogle gange går det galt… hehe
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 17.29.04
Jeg plejer at sige “ja tak” …
Hva siger du når det går galt Anders ?
Mikael said,
22 August 2006 at 18.45.38
Henrik: Ja.. men duer nok ikke at forvirre kunderne mere end nødvendigt!
Anders: Ja, når man lige hurtigt skal sige noget, så kan det godt gå lidt galt..
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 18.48.31
Når de har købt varen er det vel ligemeget ?
Mikael said,
22 August 2006 at 19.02.09
Nej.. de skulle jo gerne komme igen og turde handle med mig!
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 19.21.06
Kunder glemmer hurtigt
(nå nej, det var ikke sådan det var…)
Rebekka said,
22 August 2006 at 21.21.21
Måske overhørte du at kunden faktisk sagde: “Nej tak, det gør ikke noget”
Det er jo heller ikke altid at man rent faktisk hører når brudepar eller konfirmander siger ja, så det kan jo godt være, at du bare har overhørt det når kunden sagde nej
Henrik Stidsen said,
22 August 2006 at 22.00.40
Hmm, selv hvis kunden svarer “nej tak, det gør ikke noget” så er det da et mærkeligt svar - for hvad er det der ikke gør noget ?
Anders Jacobsen said,
22 August 2006 at 22.57.54
Henrik: Jeg kan desværre ikke lige huske nogen tilfælde, men skal nok skrive dem herinde hvis jeg kommer i tanke om noget
Mikael said,
22 August 2006 at 23.22.22
Henrik: Ja, kunder er vel bare mennesker!
Rebekka: Kan ikke udelukkes jeg ikke hørte det helt.. men som Henrik siger, det giver det ikke meget mere mening af..
Henrik Stidsen said,
23 August 2006 at 08.14.18
Man kan godt komme i tvivl nogen gange Mikael, de opfører sig ikke altid sådan…
Mikael said,
23 August 2006 at 09.13.39
Så så, husk nu på vi også selv er kunder nogle gange!
Nikolaj said,
23 August 2006 at 10.55.59
Jeg tror at “Det gør ikke noget” er et synonym for “Det er ligemeget”, med andre ord: Kunden er ligeglad med at få en pose, og så kan man jo lige så godt skåne miljøet og gemme posen til næste kunde. (Jeg har oven i købet en mistanke om at en kunde der har sagt “Det gør ikke noget”, ville blive fornærmet over alligevel at få en pose, fordi “Det er ligemeget” dybest set er et synonym for “Nej”. Det oplevede jeg i hvert fald dengang jeg var telefoninterviewer på Vilstrup).
Henrik Stidsen said,
23 August 2006 at 12.26.48
Mikael: derfor kan man godt være i tvivl om hvorvidt ANDRE kunder også er mennesker
Nikolaj: god forklaring, men hvorfor så ikke bare sige “nej tak” ? er det for negativt eller hva ?
Eva said,
23 August 2006 at 14.49.47
Kunder er bare mærkelige. Det ligger i definitionen af konceptet. Og så er det sagt;-)
Lige noget andet: Skal du ikke have gang i afstemninger heinde på bloggen igen, ligesom i gamle dage??
Nikolaj said,
23 August 2006 at 22.28.57
Henrik: Ja, det tror jeg. Ordet “nej” er der mange der har svært ved at udtale, og ordet “tak” er vi danskere heller ikke for gode til!
Henrik Stidsen said,
23 August 2006 at 22.38.20
Det kan du have ret i, men “nej” er også et ord man bør undgå hvis det kan lade sig gøre. En sætning der starter med “nej” opfattes nemlig meget mere negativt end en evt. alternativ formulering. Se f.eks. forskellen på disse to sætninger:
1) “Nej, det kan ikke lade sig gøre”
2) “Det kan desværre ikke lade sig gøre”
Jeg ved godt hvad for en jeg vil vælge hvis jeg står overfor en kunde.
Men selvfølgelig skal man da sige nej når man mener nej, som svar på et ja/nej spørgsmål må man selvfølgelig gerne sige nej hvis man mener nej
Louise said,
23 August 2006 at 22.41.59
Det er virkelig sjovt - jeg siger altid “Nej tak, det gør ik noget”, når jeg blir spurgt om noget, jeg ikke vil ha. Har egentlig aldrig tænkt over, hvor dumt det lyder, men jeg tror, Nikolaj er inde på sporet af det rigtige.
Det ligger et eller andet i vores kultur, der går i mod det definitive og kontante, så “Nej tak” lyder for for hårdt, hvorimod eufemisnmen “Det gør ikke noget” glider lidt lettere ned…
Rebekka said,
24 August 2006 at 06.33.58
“Det gør ikke noget for mig at jeg ikke får posen med.” Når jeg siger nej tak til poser, så bliver ekspedienten nogle gange fuldstændig overrumplet og ved slet ikke hvad de skal gøre med den stakkels pose.
Når kunder vælger et lidt længere svar, så er det måske også for at ekspedienten skal nå at opfatte svaret. Det første ord er nok det letteste at overhøre fordi ørerne lige skal indstille sig på at kunden rent faktisk siger noget.
Derfor er det måske svært at opfatte forskellen på “ja tak” og “nej tak”
Mikael said,
24 August 2006 at 12.30.26
Interessant diskussion om nej. Er vores kultur et sted hvor det er ved at blive lidt ilde set at sige nej?
Eva: Måske. Kan være der kommer afstemninger igen. Er det noget som folk generelt synes var fedt?
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 17.28.07
Det tror jeg ikke den er Mikael, det handler vist mere om hvordan man opfatter ordene, altså at nogle ord bliver opfattet mere negativt end andre. Det er ikke det at man ikke må sige nej - selvom folk forventer at få positivt svar på ALT - men derimod måden man siger det på. Det handler måske i bund og grund om at være høflig og venlig ?
Mikael said,
24 August 2006 at 19.30.46
Så vi skal simpelthen til at lære at sige nej mere høfligt?
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 22.43.10
Og hvordan gør man det ? man omformulerer det og undgår at *starte* sætningen med “nej”
Mikael said,
24 August 2006 at 22.48.18
Ja.. og husker at undgå at få det til at lyde mærkeligt…
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 22.50.14
Det er faktisk ikke så svært
Mikael said,
24 August 2006 at 22.53.28
Nej, kræver bare man er lidt kreativ..
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 22.57.34
“Jeg ønsker bestemt ikke Deres pose!”
Knapt så høfligt, men uden “nej”… hehe
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.01.01
Eller måske “det behøver jeg ikke” eller måske man bare lader være med at lægge en op på båndet sammen med varerne
Mikael said,
24 August 2006 at 23.01.30
“Behold deres dumme luftforpestende og inkontinente pose!!!”
Ditto…
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.06.17
Hmmm, hvis posen virkelig er inkontinent så vil jeg heller ikke have den *G*
Mikael said,
24 August 2006 at 23.07.01
Tjaaa.. vi sælger jo ikke vand!
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.09.57
Man kan aldrig vide hvad producenten har puttet i - du ved jo nok at en pose, når den bliver brændt, udvikler vand og ilt…
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.11.11
Haha… Skal vi være høfligt uforskammede?
Mikael said,
24 August 2006 at 23.12.50
Henrik: Hvem siger man skal brænde den? Vi er jo ikke alle pyromaner!
Anders: Kan man det?
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.15.22
Anders: eller uforskammet høflige ?
Mikael: så det er kun mig eller hva ?
Mikael said,
24 August 2006 at 23.22.18
Og ham fra Thisted for nogle år siden..
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.25.56
Ham kender jeg ikke lige…
Mikael said,
24 August 2006 at 23.28.24
Var vist nok deroppe en pyroman huserede for nogle år siden.
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.28.53
Benægtelse af en åbenlys sandhed… Det tyder på du har problemer Henrik! Han var jo din bedste legekammerat som barn, det husker du vel nok?
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.30.39
Hmmm nej, han bor vist ikke i Thisted… Var faktisk en gut jeg brændte mange ting af sammen med
Små “bomber” af hundepropper, malertape og myrekrigere eller legetøjsbiler - se det var tider dengang 
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.31.52
Henrik: Det var godt at få det ud, ikke?
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.34.58
Ikke specielt - er det skidt ?
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.37.50
Som jeg sagde før… noget tyder på at du har problemer!
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.39.37
Jeg tror jeg går i seng inden det bliver for slemt!
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.39.52
SPAM!
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.40.17
MERE SPAM!
Anders Jacobsen said,
24 August 2006 at 23.40.53
Okay… måske har jeg et problem!
Henrik Stidsen said,
24 August 2006 at 23.44.22
JA jeg tror faktisk det i virkeligheden er dig der har et problem og ikke mig. Jeg er nemlig fuldstændig afklaret med den del af min fortid, noget tyder på du har noget liggende der nager dig og som du forsøger at flygte fra ved at sove. Tror du det er en god ide Anders ?
Tabitha said,
25 August 2006 at 00.47.06
Personligt kan jeg faktisk meget godt lide ordet NEJ. Jeg synes ikke, at det er specielt negativt, og jeg vil hellere have at folk siger nej til mig, end at de efterlader mig undrende over hvad de egentlig mente.
Til det med posen, siger jeg ofte “Nej tak, men tak for tilbudet” -tror jeg nok.
Jeg har dog, ligesom min søs, oplevet, at ekspedienten blev helt forpippet over, at jeg, unden at være blevet spurgt, sagde nej tak til en pose.
Til Henrik og Anders er der vist kun tilbage at sige, at jeres sengetid er kl 23! (Tip til Mikael: tillad ikke de drenge at kommentere herinde efter den tid
)
Mikael said,
25 August 2006 at 08.59.12
Ja, jeg kan godt se det er bedst de passer deres sengetid. Måske man skulle kontakte deres forældre og deres kommune…
Nikolaj said,
25 August 2006 at 09.45.04
Hvis vi smider en plastpose i affaldsskakten/containeren/dagrenovationsbeholderen, havner den på Vestforbrænding (hvis man eller bor her i Østdanmark!!), hvor den bliver brændt. Så på den måde er vi vist alle pyromaner…
Henrik Stidsen said,
25 August 2006 at 13.23.41
Tabitha: Vi er den rebelske ungdom, vi kan ikke bare sådan stoppes når først vi går igang
Og da slet ikke af Mikael
Iøvrigt, mht. ordet “nej” så kommer det, som jeg vist har sagt før, også an på konteksten og måden man siger det på.
Mikael: du kan bare prøve
Jeg bor i en liberal kommune med en Venstre-borgmester - og det er jo noget med frihed under ansvar = bestem selv din sengetid 
Rebekka said,
27 August 2006 at 18.28.12
Henrik og Anders: Pas jeres sengetid!
Husk: Alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt!!!
Jeg tror det ville være til alles gavn og glæde, hvis I to passede jeres sengetid bedre
Jeg tror endda at selveste 1307 ville glæde sig.
Mikael: Kan du ikke sætte en blokeringsmekanisme på din blog, der gør at Henrik og Anders ikke kan postere indlæg mellem kl. 23 og 07?
Mikael said,
27 August 2006 at 22.08.10
Nikolaj: Hmm, når vi ikke selv brænder det af, kan man så kalde os pyromaner?
Henrik: Hmm, ja, ok. Måske jeg skulle kontakte mine hårdtstlående venner i vesten!
Rebekka: Så så, kun jeg ved hvornår 1307 glæder sig!


Dog ikke.. vi har jo frihed i dette land.. også på min blog!
Hvis vi skulle til at sortere useriøse indlæg fra, så ville der vist ryge en hel del ud…
Rebekka said,
28 August 2006 at 09.16.24
Det er ikke alle useriøse indlæg, der skulle sorteres fra. Kun dem, som Henrik og Anders skriver når de burde ligge at sove sødt i deres senge
Nikolaj said,
28 August 2006 at 10.52.27
Rebekka: Hvorfor mellem 23 og 07? Skulle vi ikke til ære for vores alle sammens stjerneko sige mellem 13 og 07?
Mikael said,
28 August 2006 at 13.48.02
he he… god humor Nikolaj!

Men så ville der måske ikke blive så mange kommentarer på bloggen…
Tabitha said,
28 August 2006 at 16.31.34
Nej, nej, nej - det er jo først efter 23, at de små drenge skal sove. Lidt rimelighed skal der jo trods alt til
Henrik Stidsen said,
28 August 2006 at 20.23.02
Inden i for alt for mange gode ideer så tror jeg altså ikke at Mikael kan finde ud af at blokere for os
Og Tabitha - du skal også selv sove kl 23, så hvem er det du kalder små her ?
Nikolaj said,
28 August 2006 at 20.49.25
Henrik: Javist skal Tabitha sove klokken 23, men når hun en “sjælden” gang ikke passer sin sengetid, afholder hun sig i det mindste fra at skrive mærkelige ting på bloggen!
Henrik Stidsen said,
28 August 2006 at 22.09.20
Det kan man ikke være sikker på Nikolaj, hun kunne finde på at bruge dæknavne og kommentar-snakke med sig selv
Og desuden var det ikke mig der startede :):)
Tabitha said,
28 August 2006 at 23.44.16
Jeg vil nu godt stå ved, at jeg til tider kan slippe en kommentar ind efter min sengetid. Men det gør mig, så vidt jeg ved, dog ikke yngre…
Mikael said,
28 August 2006 at 23.45.14
Jeg kan også bare stille tiden om så den aldrig er over 23 her på bloggen…
Henrik Stidsen said,
29 August 2006 at 09.20.57
Tabitha: hvis det gjorde så var du jo snart klar til at starte i vuggestuen
Mikael: kan du nu også det ?
Rebekka said,
29 August 2006 at 09.56.46
Tabitha: Nej, du er heller ikke for god til at passe din sengetid, men så kan du finde på at male badeværelset eller være sammen med dine venner irl i stedet for. He he, selvom man ikke passer sin sengetid, kan det jo godt være, at man passer sin sovetid
Hvor gamle er Henrik og Anders? Måske man kunne lave et smart trick, så man skal være mindst 23 år gammel for at skrive efter kl. 23 og mindst 24 for at skrive efter kl. 24?
Henrik Stidsen said,
29 August 2006 at 13.26.47
Rebekka - den ide er vældig god, specielt fordi jeg fylder 24 (og får så lov at skrive hele døgnet) på tirsdag
Anders derimod, han skal vente et “par uger” mere 
Mikael said,
29 August 2006 at 15.37.08
Henrik: Jeg kan meget. Hvis jeg vil.
Rebekka: Hvad så hvis man er 56?
Henrik Stidsen said,
29 August 2006 at 23.19.31
Det kan du helt sikkert Mikael, men ændre tidsangivelsen på din blog ? det tog dig 8 måneder at finde ud af at lave links til næste/forrige post så….
Mikael said,
29 August 2006 at 23.54.12
Jeg sagde jo ikke hvor lang tid det ville tage!
Tabitha said,
30 August 2006 at 00.24.12
@ Henrik - jeg har faktisk heller aldrig gået i vuggestue, så det kan da godt være, at det var ved at være på tide
Rebekka said,
30 August 2006 at 08.38.48
Henrik: Når du fylder 24 kan du få lov til at skrive efter kl. 24 og indtil kl. 1.
Hvis vi antager at natten slutter kl. 7, så skal du blive 30 før du kan få lov til at skrive på alle tider af døgnet. Dog mener jeg der må være en undtagelse for alle aldersgrupper, så det er tilladt at skrive umiddelbart før kl. 7 om morgenen, hvis man allerede har fået en hel nats søvn
Mikael: Hvis man er 56 må man være moden nok til at få lov til at skrive på alle tider af døgnet
Mikael said,
30 August 2006 at 09.05.47
Dvs jeg må skrive indtil kl 4 om morgenen, men ikke mellem 4 0g7!? Godt det samme, jeg sover nok også der…
Henrik Stidsen said,
30 August 2006 at 09.10.17
Rebekka: jeg syns du bliver ved at finde på regler
Jeg syns vi skal antage at du har spildt alle år siden du selv fyldte 24 og ikke længere fik flere timer at kommentere i 

Og hvad hvis man har natarbejde, sover om dagen og derfor har fået en hel “nattesøvn” allerede ved 17 tiden ?
Henrik Stidsen said,
30 August 2006 at 09.11.56
Tabitha: det har jeg heller ikke, skal vi følges ?
Mikael: Hvis du skal nå det inden vi alle går på pension og ideen i det forsvinder så skal du jo til at skynde dig
Mikael said,
30 August 2006 at 09.12.50
Skal nok!
Tabitha said,
30 August 2006 at 10.25.07
Tror du, at der ville findes en vuggestue, der kunne kapere os?
Henrik Stidsen said,
30 August 2006 at 11.48.48
Tabitha: Måske vi kan få en af de der special-instituationer med 20 pædagoger pr. “indsat” - jeg ved dog ikke om det er nok…
Mikael said,
30 August 2006 at 12.11.59
Måske 20 pædagoger og 2 dj’s kan gøre det!
Anders Jacobsen said,
30 August 2006 at 12.18.57
Mikael: Pædagoger?? Du mener vel dørmænd?
Tabitha said,
30 August 2006 at 12.34.02
Hey, hvad mener I om mig??? Er jeg så ustylig? eller er de alle til Henrik?
Henrik Stidsen said,
30 August 2006 at 14.23.35
Mikael: Hva skal de der DJ’s lave ? Vi kan godt selv finde ud af at skifte CDer
Tabitha: det handler om at beskytte os, ikke passe os
Sådan er det at være populær, det er vi nogen der bare må leve med i hverdagen. Som Anders så rigtigt har opdaget så er pædagoger, i dette tilfælde, synonymt med dørmænd (og tjenere). 
Rebekka said,
30 August 2006 at 14.52.32
Nu kender jeg jo til et par stykker, der får penge af kommunen for at holde øje med Tabitha. Hvis du hyrede en privatdetektiv, Henrik, så ville du nok finde ud af, at der også er adskillige mennesker i din omgangskreds, der er kommunalt ansatte pga dig
Tabitha said,
30 August 2006 at 14.56.11
@ Henrik: Nå, så det hænger sådan sammen. Vi skal leve i luxus og de andre skal betale for det
@ Rebekka - jeg troede, at den slags var topsecret…
Henrik Stidsen said,
30 August 2006 at 21.35.42
Nemlig Tabitha
Rebekka: Der er faktisk en del i min omgangskreds, ja selv i min familie, der er kommunalt ansatte. Men det er vist ikke PÅ GRUND AF mig de er det
Men det er måske pga. alle dem jeg ikke kender til at jeg altid får så god service fra det offentlige ? 
Mikael said,
31 August 2006 at 09.03.45
Henrik: Godt spørgsmål.. kunne ikke lige finde på noget andet!
Nikolaj said,
31 August 2006 at 10.24.28
Hvad med kokke?
Mikael said,
31 August 2006 at 10.32.25
Men siger man så ikke hermed at de ikke kan finde ud af at lave mad? Det er de faktisk ret gode til begge to!
Nikolaj said,
31 August 2006 at 11.23.16
Det er de (i hvert fald Tabitha, men jeg tager dit ord for at Henrik også er det!) - men det kan jo godt være at de ville foretræpkke at blive vartet op??
Mikael said,
31 August 2006 at 12.08.58
Måske. Det må de vist selv svare på..
Henrik Stidsen said,
31 August 2006 at 14.11.27
Selvfølgelig skal vi da vartes op, det var jo hele formålet