Bibelstavefejl
Når jeg læser, lige meget hvad, så opdager jeg altid eventuelle stavefejl. Jeg har efterhånden læst en del i Bibelen, men aldrig fundet en stavefejl.. indtil i går. Jeg lå og læste i det Gamle Testamente og stødte på en stavefejl. I 2 Kongebog 19.18 står der: “og kastet deres guder i ilden. Men de var jo ikke guder, kun menneskehænders værk, træ og sten. Der for kunne de ødelægge dem.” Når der står “der for” i sidste sætning, så må det efter min bedste overbevisning være en fejl i den danske oversættelse. Det giver ikke mening, medmindre der skulle stå “derfor” i stedet. Ikke den største stavefejl, men dog en fejl i den danske oversættelse. Hvis jeg kunne huske bare noget af det hebraisk jeg lærte for 1½ år siden, så kunne jeg have tjekket grundteksten. Men det kan jeg ikke, så det vil jeg overlade til andre teologer og andre hebraiskkyndige.
Jeg havde ellers troet at Bibelselskabet havde lavet tilstrækkelig god korrekturlæsning på den danske oversættelse af Bibelen, men åbenbart ikke. Hvis man tjekker onlineudgaven af Bibelen, så har de dog rettet stavefejlen.
ne said,
27 September 2005 at 11.27.14
det er jo en skandale!
Mikael said,
27 September 2005 at 11.38.28
Total uhørt!
Thea said,
27 September 2005 at 12.12.54
Og hvad kan man så lære af det, at ingen er fejlfri ?
Mikael said,
27 September 2005 at 19.38.07
Jeps.. selv ikke de mennesker som oversætter bibler!
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 20.09.20
Jeg vil da nok sige at 1 enkelt slå fejl i en så stor bog er rimelig pænt
Mikael said,
27 September 2005 at 20.30.48
Ja, hvis man ser på størrelsen, så er det ikke så galt endda. Men jeg må stadig bare undres over hvorfor man ikke lige får en god korrekturlæser til at læse det hele igennem. Det kan ikke tage mange dage.
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 20.36.19
Tror du ikke også de har gjort det ?
Mikael said,
27 September 2005 at 20.40.44
Åbenbart ikke med en god nok korrekturlæser…
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 20.42.44
Tror du har en karrieremulighed der
Mikael said,
27 September 2005 at 20.43.56
Ja.. jeg bliver nogle gange rystet over de stavefejl som slipper igennem til bogudgivelser. Internetnyheder kan jeg bære over med, men bøger, der synes jeg ærligt talt det er lidt for pinligt. Jeg har oplevet den helt samme stavefejl 3 gange i samme bog.. det var lidt for amatøragtigt.
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 20.49.30
Netaviser er jo nærmest et studie i dårlig korrekturlæsning, jeg tvivler ærlig talt på der er en sådan før artiklen har været igennem korrektur til papirudgaven af avisen.
3 gange ? - ku lyde som om korrekturlæseren har ment det skulle staves sådan…
Mikael said,
27 September 2005 at 20.55.15
Jeg mener det er sådan at journalisterne selv læser korrektur på artiklerne… derfor der er så mange stavefejl. Korrekturlæserne blev vist sparet væk for nogle år siden.
He he, nej, det tror jeg ikke. Det var en tydelig fejl, og man kunne regne ud hvordan den var opstået. Der stod “live”, men skulle have stået “liv”, som jo på engelsk hedder “life”… så hvis oversætteren/korrekturlæseren havde gjort sit job ordentligt, så kunne den bog have været 3 e’er kortere!
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 20.59.21
Ja det ville ikke undre mig om de selv står for det.
Hele 3 tegn ? uhyggeligt spild af resourcer at have dem med
Mikael said,
27 September 2005 at 20.59.59
Jeps.. tænk på alle de regnskove som dør pga de tre tegn…
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 21.02.41
Tror det skal være et meget meget meget stort oplag før der sker noget *G*
Mikael said,
27 September 2005 at 21.03.33
Jeps.. og typisk vil tre tegn fra eller til jo ikke gøre noget ved sideantallet…
Henrik Stidsen said,
27 September 2005 at 21.10.57
Nej det er så en helt anden sag
Steffen said,
27 September 2005 at 21.19.50
Der er et par småfejl i Bibelen, og jo der har været flere sprogkyndige på arbejdet, men der er altid noget der smutter. Men det er faktisk forbavsende få i Bibelen. Bare husk på hvad du lærte om afskrivninger af Bibeltekster…
Mikael said,
27 September 2005 at 21.46.36
Henrik: Jeps.. det var også mere princippet i det jeg påtalte!
Steffen: Jeps, jeg synes også der er få.. har som sagt kun stødt på en indtil videre…
Ja, tænkte faktisk på det da jeg tænkte på føromtalte bog med tre helt ens stavefejl i…
Thomas Silkjær said,
28 September 2005 at 15.41.43
Jeg sidder og sætter bøger op dagligt, og det er meget almindeligt med flere omgange korrektur - men man slipper dog for sjældent afsted uden et par små fejl.
Thomas Silkjær said,
28 September 2005 at 15.43.32
Fortsættelse: De mest normale er dog situationstegn der er sat forkert f.eks. ved punktum, f.eks. “dette situationstegn.” Det kan også være bindestreger istedet for tankestreger osv …
Nikolaj Kjærby Johansen said,
28 September 2005 at 19.43.51
Thomas: Undskyld mit evindelige pedanteri, men hedder det ikke “citationstegn”? (Bemærk at jeg satte spørgsmålstegnet på den rigtige side!
)
Mikael said,
29 September 2005 at 00.45.36
Thomas: Ja, det er vel svært helt at undgå fejl… især med de mange forskellige tegn..
Nikolaj: Jo, det hedder det… man kan bare skrive “anførselstegn”, så er der ikke så stor fare for man staver det forkert!
Thomas Silkjær said,
29 September 2005 at 08.45.16
Joda … Godt det ikke er mig der læser korrektur
Mikael said,
29 September 2005 at 09.39.24
Jeps… her på bloggen er der ingen korrekturlæsning.. kun den jeg selv laver på mine egne indlæg!
Annette said,
1 October 2005 at 15.24.10
Ved der er i hvert fald mindst en mere. Og det er en rigtig stavefejl, hvor der er byttet rundt på to konsonanter. Et eller andet sted i GT, men kan ikke lige huske hvor.
Mikael said,
1 October 2005 at 16.39.14
Hmm, ja, ok, så er det jo bare at gå igang med at lede!
Søren said,
1 October 2005 at 22.38.43
Jeg plejer at være ret ligeglad med tyrkfejl. Meningen forsvinder jo ikke
Mikael said,
2 October 2005 at 01.11.51
Nej, det er rigtigt.. men min hjerne bliver forstyrret af det… sådan er den bare…
Annette said,
3 October 2005 at 09.55.52
hvordan afmelder man sig så den strøm af spam-mails, som man aldrig har tilmeldt sig??
Henrik Stidsen said,
3 October 2005 at 10.13.45
Du har nu nok selv tilmeldt dig - går ud fra du mener beskeden om en ny kommentar. Hvis du læser den mail du får står der hvordan du gør. Derefter skal du bare lade være at sætte kryds i at du vil have besked om nye kommentarer. Voila, så slipper du for det
(og det er iøvrigt ikke spam - bl.a. fordi du selv har bedt om det…)
Du kan også bruge linket under kommentarboksen, “Overblik over dine tilmeldinger”, så kan du afmelde dig fra alle de poster du abonnerer på kommentarer ved.
Annette said,
3 October 2005 at 10.30.06
kommentar: Jeg har IKKE bedt om det!! Dårlig forbruger service, når man skal afmelde i stedet for at tilmelde. Minder mig om TDC.
Men frygt ej.. jeg har været inde og rode lidt rundt og fundet klik af boksen, som tidligere IKKE var tilsyne. Tro mig om I vil:S
Henrik Stidsen said,
3 October 2005 at 10.35.23
Det tror jeg nu nok du har - eller det er måske ikke dig der har skrevet kommentaren 1 Oktober 2005 kl. 15.24.10 ?
Klikboksen er der kun når du ikke abonnerer på kommentarer, det er nok derfor du ikke kunne finde den. Hvis du syns den er svær at finde så slå lidt på Mikael, det er kun ham der kan flytte den
Iøvrigt er TDC’s kundeservice en af landets allerbedste - men nu har jeg så også kun erfaring med deres Helpdesk Erhverv, de ved i hvert fald hvad de laver og de er dygtige til det!
Mikael said,
3 October 2005 at 16.32.09
Annette: Jeg beklager at du ikke synes om dette nye tiltag, at man kan få besked om at der er kommet nye kommentarer. Og jeg undskylder hvis du har følt dig spammet!
Nikolaj Kjærby Johansen said,
4 October 2005 at 19.50.19
Jeg tror nok, at jeg en gang i tidernes morgen (dvs. for et par uger siden) aktivt tilmeldte mig at få besked om nye kommentarer, men jeg blev hurtigt træt af de mange mails, så jeg frameldte mig den pågældende post igen. Men samtlige poster, der er kommet til siden, har jeg automatisk fået besked om uden aktivt at have tilmeldt mig. Jeg synes, at det er en god service, at man kan få besked om nye kommentarer, hvis man ønsker det, men jeg synes, det ville være federe, hvis man aktivt skulle tilmelde sig hver enkelt post, hvilket jeg altså ikke har gjort (og hvis Henrik vil hævde noget andet, bedes han dokumentere det med videooptagelser! :))
Nikolaj Kjærby Johansen said,
4 October 2005 at 19.51.35
Ups, der var en stavefejl. Der skulle have stået “engang” i ét ord i stedet for “en gang”. :$
Henrik Stidsen said,
4 October 2005 at 19.54.49
Tror du ikke - som jeg nævnte før - at du har overset at feltet er afkrydset automatisk ?
Kan jeg ikke bare nøjes med at dokumentere det med bedre kendskab til systemet end dig ?
Mikael said,
4 October 2005 at 21.00.01
Nikolaj: Ok.. tror jeg ændrer det så man aktivt skal tilmelde sig… nu er der trods alt to af mine trofaste læsere som har brokket sig!

Hmm, 1 min og 16 sek.. du giver mig ikke lang tid til at finde dine stavefejl!