Kogt/stegt medister
Da jeg havde besøg af min familie til fødselsdag her i lørdags, serverede jeg stegt medisterpølse. Det har dog foranlediget en diskussion her i familien. For uvidende om kulinariske traditioner som jeg er, så stegte jeg medisterpølsen på panden UDEN at koge den i en gryde først. Det er åbenbart i strid med en masse husmoderlige traditioner. I hvert fald har de kulinariske notabiliteter i min familie, mor, mormor, faster og farbror, undsagt sig min metode. De har dog ik kunnet svare fyldestgørende på hvorfor medisterpølsen skal koges før man steger den.
Eneste svar har været at så skal den ikke have så lang tid på panden. Rigtigt nok, men man bruger nok mindre tid og energi ved kun at stege den på panden. I hvert fald er det på ingen måde et tvingende argument.
Kan nogen levere et tvingende argument for hvorfor en medisterpølse skal koges i en gryde før man steger den på panden? I så fald skal jeg gerne ændre mine madlavningsvaner. Ellers vil jeg fortsætte mine kætterier udi madlavningens skønne kunst, for en medisterpølse smager mindst lige så godt hvis den ikke bliver kogt først.
Thomas O said,
21 March 2008 at 21.43.52
Jeg ved ikke om den medister du serverede for undertegnede for nyligt var kogt, men det er i hvert fald den bedste jeg nogensiden har smagt.
Er det et argument?
H2P3 said,
21 March 2008 at 22.07.20
Tjahh jeg har lært at koge den med kartoflerne, derefter bruge kartoffelvandet til sovsen - for at give mere smag. Og helt konkret så sikrede kogningen, at medisteren skulle have så kort tid på panden, at den ikke risikerede at brænde på … men er det mon et argument, eller blot tegn på dårlig overvågning fra kokken?
Linealis said,
21 March 2008 at 22.25.06
Medister skal koges først. Det er der to grunde til:
1) Den skal jo helst være gennemkogt/stegt før den serveres. Hvis du kun steger, skal de have lang tid på panden, og så bliver de for brankede.
2) Vandet kan bruges til at give sovsen ekstra smag. Dette er helt essentielt, da god sovs er det femte grundstof
Medister skal i øvrigt steges med en anelse sukker på stegepanden
Linealis said,
21 March 2008 at 22.29.04
Hvis både din mor, mormor og faster har talt, forstår jeg i øvrigt ikke, hvad der er at diskutere
Mikael said,
21 March 2008 at 22.59.30
Thomas O: Den var udelukkende stegt. Jeg synes det er et godt argument!
:p
H2P3: Argumentet om at det giver godt smag til en kommende sovs af kartoffelvand synes jeg er godt.
selvom det da kan være svært at overskue det hele, hvis man har 4-5 ting i gang samtidig.
Men overvågningsargumentet er vist knapt så stærkt..
Linealis:
1: Den er stegt når den serveres og bliver slet ikke for branket/sort. Må tage et billede som bevis næste gang jeg laver det.
2: Ja, sovseargumentet er et godt argument. Men stadig ik overbevisende, man kan lave en ganske skøn brun opbagt sovs af margarine, mel, mælk, vand og kartoffelvand og så give den det sidste smag vha krydderier.
Sukker på panden lyder lidt juleagtigt i mine ører…
Vi må lave en medisterlavningskonkurrence en dag og så få 5 personer til at afgøre hvilken der smager bedst.
Jeg fandt det netop lidt spøjst at så mange gjorde tingene på samme måde uden helt at kunne levere tvingende argumenter for hvorfor de gjorde det netop på den måde.
schjelde said,
22 March 2008 at 12.38.59
Jeg melder mig gerne til et sådant panel!
Og jeg koger den heller ikke først.
Mikael said,
22 March 2008 at 13.06.14
Godt, så mangler vi kun 4 mere.
Okay, rart at vide jeg ik er den eneste som følger det hellige husmoderlige regelkodeks.
Linealis said,
22 March 2008 at 13.11.14
@Mikael: Jamen, kartoffelvand giver da en ok sovs. Men det slår altså ikke medistervandet
Jeg er frisk på en konkurrence
Mikael said,
22 March 2008 at 13.16.42
Cool, lad os gøre det. Men vi må jo så lige blive enige om hvorvidt det kun er medisteren som indgår i konkurrencen eller om sovsen også er med!?
Umiddelbart tænker jeg kun medisteren, da det er det som var diskussionen i første omgang. Men jeg kan godt se at sovsen er en naturlig følge af medisteren for jer kogende medistre.
NikolajKJ said,
22 March 2008 at 13.46.29
Jeg synes både medisteren og sovsen må høre med i konkurrencen eftersom sovsen er nævnt som argument for at koge den først. Jeg vil i øvrigt også gerne melde mig til dommerpanelet!
Forresten, Linealis, så troede jeg at bor var det femte grundstof!
Linealis said,
22 March 2008 at 14.27.59
@Mikael: Sovsen er jo en integreret del af diskussionen, så den skal selvfølgelig med. Ingen medister uden sovs. Og for at det skal være en helhedsoplevelse, skal kartoflerne også med
Indtil videre består dommerpanelet af NikolalKJ og Schjelde. Hvem er kokkene udover Mikael og overtegnede?
Linealis said,
22 March 2008 at 14.31.24
Mm, jeg tror jeg vil lave medister i aften. Måske efter H2P3’s opskrift. Så sparer man også en gryde
Mikael said,
22 March 2008 at 14.41.35
Ja, der skal kartofler med. Og måske rødkål. UHM.
Steffen said,
22 March 2008 at 14.50.23
Jeg melder mig også gerne, men så må i vente nogle måneder på at få svar… Umiddelbart vil jeg nok mene at Linealis har fået lagt bedst ud i cyperverdenen, nu er spørgsmålet om hvem der faktisk steger bedst…
Mikael said,
22 March 2008 at 14.57.28
Ja, det går nok heller ik at sende medisterne til Peru..
Maltesen said,
22 March 2008 at 16.50.06
Jeg stiller gerne op for at smage på medister og efterfølgende give kokkene karakter - må jeg så gerne være Thomas Blachman
Linealis said,
22 March 2008 at 19.05.32
Hvem er Thomas Blachman?
Spørgsmålet er, hvordan betingelserne skal være? Skal kokkene fx. have identiske stegepander til rådighed? Indgår rødkålen i konkurrencen, eller skal det bare være den på glas fra Netto? Må man lave brunede kartofler til?
Maltesen said,
22 March 2008 at 21.52.59
@Linealis: Thomas Blachman, ham med musikken, X Factor, rost af Mads Kastrup fra Berlingske Tidende for sit opgør med bubberficeringen af dansk TV, ham som hverken kunne høre eller mærke Vocaloca under deres optræden i X Factor…
Med hensyn til kreativiteten må det være op til den enkelte kok hvorvidt hvilken pande vedkommende bruger og hvilket tilbehør der skal være til medisteren
Steffen said,
23 March 2008 at 06.34.34
Tillad mig at foreslå:
1. Konkurrencen afholdes en nærmere fastsat dato, omkring d. 1 september.
2. Hver kok skal servere en medisterpølse, som i udgangspunktet skal være så ens som muligt, dvs. købt i samme butik, af samme kvalitet. (Indkøb af medisterpølse foretages af en af dommerne.
3. Hver kok vælger selv hvad han vil tilberede/servere ud over mediserpølsen. Samarbejde om kartofler, sovs osv. kan tillades, men kan ikke påtvinges nogen deltager. Det er medisterpølsen som i bund og grund er konkurrencens objekt, derfor kan samarbejde tillades.
4. Hver kok vælge selv hvilke redskaber han vil bruge.
–
Bedømmelsen vil ske efter følgende kriterier:
1. Medisterpølsens smag.
2. Medisterpølsens sprødhed.
3. Medisterpølsens visuelle indtryk.
4. Et samlet indtryk af hele retten, inkl. sovs og kartofler osv.
Madsvj said,
23 March 2008 at 12.19.47
Jeg melder mig også hjertensgerne som dommer!
Hm, så kan man så overveje, hvad det siger om mig, at det første, der fik mig til at skrive en kommentar her på bloggen, var udsigten til medisterpølse…..
Maltesen said,
23 March 2008 at 12.55.23
Burde vi, der nu har udset os selv til at være dommere, udvælge de bedste kokke i bedste X Factor-stil med audition og die ganske molevitten
Mikael said,
23 March 2008 at 14.06.57
Stef: For min skyld må sovsen godt få en større plads. 2 kriterier på medisteren, 1 på sovsen og 1 på den samlede ret. Så nr. 3, medisterpølsens visuelle indtryk erstattes af et sovsekriterie.
)
1 september… Så er der også go tid til at øve sig. (og du får lov at smage
Madsvj: Velkommen. Hvad end dine motiver måtte være.
Malte: hehe, foreløbig har vi dog ikke ligefrem problem med at have for mange kokke.
Nogle der har et køkken hvor der er plads til mindst to kokke?
H2P3 said,
23 March 2008 at 17.39.02
Du milde - imponerende interesse for dette (relativt) simple emne!
Eller er det ideen om noget mad, der fænger? Mit køkken er stort nok til eksperimentet, men jeg er i Spanien den 1. september - ærgerligt! Dog må jeg indrømme, at min erfaring med mandlige kokke indbefatter utroligt meget rod, så det er sikkert bedst sådan
Linealis said,
23 March 2008 at 21.59.58
H2P3: Hvis du gi’r flybilletten, kan vi sikkert finde ud af det
Linealis said,
24 March 2008 at 02.51.55
Mine tanker ledes i øvrigt hen på en indkøbstur med min far i den lokale brugs. Menuen stod på frikadeller, men jeg tiggede så højlydt efter medister, at en ældre dame købte en pakke til mig
Maltesen said,
24 March 2008 at 10.32.49
@Mikael: Jeg vil gerne forhøre mig om vi kan låne Filip Skolens køkken herude på Amager…
@Linealis: Er det sket fornyligt eller, da du var mindre
NikolajKJ said,
24 March 2008 at 23.38.45
Som barn kunne jeg ikke udholde smagen, lugten eller synet af medister. Tror jeg havde fået noget medister på et tidspunkt som var for krydret for mine sarte barnesmagsløg (som i mellemtiden har udviklet sig til sarte voksensmagsløg!
)
Mikael said,
25 March 2008 at 22.02.26
Malte: Det ku måske være cool nok.
Grammarqueen said,
26 March 2008 at 23.34.00
Hvis man koger medisteren først for at forkorte stegetiden, kunne argumentet være, at kogning er sundt og stegning usundt. Når man steger, ligger medisteren og søber rundt i en masse fedt og muterer alle mulige kræftfremkaldende stoffer (hvis “mutere” ellers ka bruges transitivt…). Argumentet hedder derfor, at jo kortere tid medisteren befinder sig på stegepanden, jo bedre - derfor er det godt, at noget af tilberedelsestiden konverteres til kogning.
Når det er sagt, er jeg total ligeglad - medister er jo ik ligefrem noget, man spiser for sundhedens skyld, så steg du bare videre, Mikael!
S said,
27 March 2008 at 00.48.13
når det sandt for dyden heller ikke er for den kulinariske oplevelses skyld at man spiser medister, så står det vel lidt hen i det uvisse, hvorfor man overhovedet spiser det??
Mikael said,
27 March 2008 at 10.16.18
Louise: Det var et helt nyt argument, det med sundheden. Men ja, medister spiser man ikke fordi det er sundt, men fordi det smager rigtig lækkert!
Linealis said,
27 March 2008 at 23.28.28
@Grammar: Det kan du sikkert have ret i. For mange amider er vist i det lange løb kræftfremkaldende. Og kræft er vel at mærke usundt på en helt anden måde end en godt lag isolering på sidebenet
@S:Jeg har virkeligt ondt af mennesker som dig, der har så lidt kulinarisk sans

På den anden side har du lov at være fri. Så bliver der så meget desto mere medister til os andre
Christian said,
23 September 2009 at 18.15.45
Tænk engang… En søgning på google med ordene “medister koges” resulterer i denne debat på FJERDEpladsen! Og det selvom den sidste kommentar er halvandet år gammel. Hvorom alting er, så var det i forsøget på at finde ud af hvorfor man koger medister jeg kom herind. Jeg læser med interesse om jeres medisterkonkurrence, men mangler afgørelsen. Hvad var bedst? Kogt eller ukogt?
Mikael said,
23 September 2009 at 18.46.21
Konkurrencen blev aldrig afholdt. Så du må vist selv prøve dig frem.

Jeg holder selvfølgelig stadig på at de stegte smager bedst.